Jakie kolory wybrać do strony internetowej?

Wygląd i kolorystyka strony to pierwsze elementy które widzi użytkownik, dlatego ich odpowiedni dobór jest tak ważny. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o znaczeniu kolorów i zastosowaniu ich na stronach www zapraszam do czytania.


Jak kolory na nas wpływają?

Nasze mózgi nie są obojętne na postrzeganie kolorów i w zależności od tego z jakim mamy styczność, może wywołać w nas określone reakcje. Spokój, radość, pożądanie czy nawet gniew to wszystko sprawka kolorów.

O tym doskonale wiedzą ludzie od marketingu i skutecznie używają rozwiązań kolorystycznych na stronach i w sklepach internetowych manipulując naszym nastrojem.

Jakie znaczenie mają poszczególne kolory?

Na pewno kojarzysz ponadczasowe logo Rolling Stones – krwisto czerwone usta z wyciągniętym językiem (dla pewności umieściłem poniżej 😉 ) dla mnie jest idealnym odzwierciedleniem tego co kolor czerwony nam przekazuje.

Kolor czerwony

Czerwień ma wiele odcieni ale najczęściej kojarzymy ją z krwistą czerwienią szminki, niesamowicie energetyczna barwa symbolizująca radość, miłość, młodość i zabawę, a także seksualność.

Barwa należąca do grupy ciepłych przekazuje siłę i prestiż, używana również jako element ostrzegawczy i wyróżniający.

Na stronach www używany w elementach które ma dostrzec użytkownik, takie jak podkreślanie okazji czy wysyłanie komunikatów informacyjnych.

Firmy używające czerwieni w logo: Coca-cola, Lego, Kellogg’s, Nintendo, Virgin, Lay’s, Canon

Kolor pomarańczowy

Należący również do barw ciepłych Pomarańcz to przyjazny kolor symbolizujący pewności siebie, radości, młodość i zabawę.

Wywołuje uczucie pragnienia i apetytu stąd często stosowany w sklepach internetowych jako tła przycisków takich jak „kup teraz” czy „dodaj do koszyka”.

Firmy stosujące pomarańcz w swoim logo: Orange, Amazon, Fanta, Hooters.

Kolor żółty

Żółty to kolor optymizmu, ciepła i życzliwości symbolizuje komunikatywność, dlatego chętnie wykorzystują go marki nastawione na handel, rozrywkę i komunikację.

Do grona używających tej słonecznej barwy należą: McDonald’s, Sprint, CAT, Ikea, DHL.

Kolor zielony

Pomyśl o naturze. Jaki widzisz kolor? Czyżby zielony?

Zielony przywołuje przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa harmonii i spokoju. Roślinność i naturalne pochodzenie produktów jest ściśle kojarzona właśnie z zielonym dlatego tak często widzimy go na opakowaniach nie przetworzonej zdrowej żywności.

Firmy bazujące na zieleni w swoich identyfikacjach wizualnych: BP (tak Ci od paliw 😉 ), Land Rover, Animal planet, Starbucks.

Kolor niebieski

Kojarzony bardzo mocno z zaufaniem i stabilizacją oraz czystością. Używany jest bardzo często w branży medycznej i spożywczej mimo iż kolor niebieski tłumi apetyt.

Co ciekawe branża IT również upodobała sobie kolor nieba, przypomnij sobie jak dużo niebieskiego pojawia się w systemach Windowsa, szczególnie tych starszych.

Firmy używające niebieskiego: Dell, Hp, Facebook, IBM, Oral-B, Nokia, Vimeo

Róż i fiolet

Kolory od zawsze kojarzone z kobiecością, emanują uczuciami takimi jak empatia, wrażliwość czy delikatność.

Chętnie wykorzystywane są w branży kosmetycznej, dziecięcej oraz odzieżowej.

Firmy korzystające z różu i fioletu: Barbie, T-mobile, Yahoo, Gillette

Czarny

Kolor elegancji i prestiżu wykorzystywany aby podkreślić solidność i trwałość. Stosowany często w połączeniu z kolorem srebrnym podkreślającym jego luksusowy charakter.

Czerń jest kolorem wywołującym spokój i opanowanie, używany przez marketingowców często z jaskrawymi kolorami żółcią, pomarańczem, czerwienią aby podkreślić moc komunikatu.

Firmy używające czerni: Puma, Sony, Cartoon Network.

Jakich kolorów użyć dla konkretnej branży?

Czerwony – branża: Dziecięca, odzieżowa, spożywcza

Pomarańczowy – branża: Usługowa, dziecięca, komunikacyjna

Żółty – branża: Restauracyjna, logistyczna, techniczna

Zielony – branża: spożywcza, ogrodnicza, rolnicza

Niebieski – branża: IT, techniczna, ubezpieczeniowa, doradcza

Róż i fiolet – branża: Kosmetyczna, dziecięca, odzieżowa

Kolory mają niesamowitą moc, bardzo często odpowiednie ich użycie będzie decydowało o tym czy użytkownik zapamięta pozytywnie Twoją stronę internetową.

Interesujące jest to że barwy tak bardzo utożsamiły się z niektórymi branżami, do tego stopnia że nie sposób sobie dzisiaj wyobrazić sklep z zabawkami dla dzieci, który będzie w czarnej kolorystyce prawda? 🙂 Napiszcie w komentarzu w jakich branżach działacie lub planujecie działać.

Blogujesz? Mam dla Ciebie listę narzędzi które pokochasz.

Pobierz darmowy e-book.