Jak sprawdzić które wpisy generują największy ruch?

Jedną z kluczowych kwestii o którą zabiegają blogerzy jest ruch na blogu, bez czytelników i społeczności tworzenie bloga traci sens no chyba, że robisz to hobbystycznie i teksty zamiast do szuflady wrzucasz na bloga 😉 Jak zatem sprawdzić, które z napisanych tekstów najbardziej przyciągają czytelników? I jak tą wiedzę możesz wykorzystać na korzyść bloga?
Jak sprawdzić które wpisy generują największy ruch?
Chcąc sprawdzić, które napisane przez Ciebie teksty przyciągają najwięcej użytkowników na bloga musisz skorzystać z google analytics. Jeżeli nie masz jeszcze podpiętego tego narzędzia pod bloga zajrzyj do wpisu poniżej i dowiedz się jak to zrobić.
Jeżeli korzystasz z niego już od dawna zaloguj się i przejdź do zakładki Zachowanie » Zawartość witryny » Wszystkie strony (screen1)

Powinieneś zobaczyć tabelkę (Screen 2) która przedstawi Ci listę wpisów z największą liczbą wejść i odsłon.
W tym miejscu zapewne się zaskoczysz, bo najczęściej jest tak, że najwięcej ruchu generują wpisy, których byśmy o to nie podejrzewali.

Tabelka uwzględnia zarówno wejścia organiczne (czyli te z wyszukiwarki) na konkretne wpisy jak i te generowane z udostępnianych linków w mediach społecznościowych.
Lista zawiera takie dane jak średni czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń itp. Tabele można formatować w dowolny sposób używając wbudowanych opcji google analytics.
Jaka jest różnica między odsłoną, a unikalną odsłoną?
Załóżmy, że użytkownik wchodzi na Twoją stronę po raz pierwszy – generuje wtedy unikalną odsłonę, każdy jego powrót do tej strony spowoduje wygenerowanie kolejnej odsłony.
Dlatego liczba odsłon jest również ważna, świadczy to o tym, że użytkownicy chętnie wracają ponownie na Twojego bloga.
Prawda, że fajne? Pytanie co z tą wiedzą zrobić i po co Ci to w ogóle pokazuje?
Jak możesz wykorzystać ruch w konkretnych wpisach ?
Teraz przechodzimy do najważniejszego, czyli użycia wiedzy którą właśnie zdobyłeś. Tak jak już wspomniałem powyżej, pewnie zaskoczył Cie fakt, że na pierwszym miejscu jest temat którego byś się nie spodziewał. Ja tak bynajmniej miałem.
Jest to dobra wiadomość, a zarazem wstęp do tego co zaraz Ci powiem i do czego tą wiedzę wykorzystać.
1. Wykorzystaj wpisy z największą ilością odsłon
Wpisy na które wchodzi wielu użytkowników możesz wykorzystać do generowania ruchu w innych częściach bloga. Przeanalizuj tematykę wpisów i zaproponuj użytkownikowi linki do artykułów o podobnej tematyce. Dzięki temu prostemu zabiegowi zwiększysz ilość odsłon.
2. Wezwij użytkownika do działania
Artykuły cieszące się dużym zainteresowaniem to świetne miejsce na umieszczenie Call to Action (Wezwanie do działania).
Wpisy możesz wykorzystać do rozwoju Twojej listy mailingowej zachęcając do podania maila (pamiętaj aby dać coś w zamian). Jest to również świetne miejsce aby zachęcić czytelników do dołączenia do Twoich kanałów w social mediach.
3. Optymalizuj artykuły z niższych pozycji
Wpisy które uważasz za atrakcyjne i wartościowe, a znalazły się na niższych pozycjach listy z google analytics możesz przeanalizować i poprawić pod kątem merytorycznym jak i SEO.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak pisać teksty pod SEO zajrzyj do mojego innego artykułu.
Możesz również rozważyć aktualizację i dodanie do nich informacji bardziej na czasie jeżeli tego wymagają. Po dokonaniu zmian warto wrócić za miesiąc aby sprawdzić czy pozycję się poprawiły.
4. Udostępniaj treści
Jeżeli myśli o poprawieniu statystyk konkretnego artykułu na którym Ci zależy, bo np zawiera on treści afiliacyjne generujące dla Ciebie dochód. Możesz rozważyć większe niż dotąd udostępnianie go w mediach społecznościowych.
Dobrą praktyką jest również znalezienie nowego kanału z którego dotąd nie korzystałeś. Dziś jest ich mnóstwo więc zawsze znajdzie się coś nowego 🙂
Podsumowując google analytics po raz kolejny uświadamia mi, że jest potężnym narzędziem z którego wiedzy korzystając możemy rozwijać własnego bloga. Wiedza o tym które wpisy generują największy ruch jest jak dla mnie nieoceniona.
Na koniec dodam jeszcze coś co powtarzam jak mantrę, że analiza tego co robisz na blogu, w okół bloga, w social mediach to absolutna podstawa jeżeli chcesz myśleć o blogowaniu jak o źródle utrzymania w przyszłości. Bez analizy postępu nie będziesz wiedział w jakim miejscu się znajdujesz.