
Jak sprawdzić które wpisy generują największy ruch?
1 grudnia 2020
Programy do organizacji pracy
6 stycznia 2021Mail ma się świetnie od lat i nadal jest z powodzeniem wykorzystywany w marketingu przez tysiące firm, dlaczego Ty jako bloger też powinieneś o tym pomyśleć? Jak się za to zabrać i jak stworzyć listę mailingową od podstaw, tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Siła maila
Stworzenie lub jak kto woli wymyślenie maila datuje się na 1965 rok, niezły kawał czasu prawda? chociaż w tamtym okresie korzystanie z niego było dalekie od tego jak wygląda to dzisiaj.
Aktualnie nie jesteśmy wstanie funkcjonować bez poczty elektronicznej, jeżeli robimy cokolwiek w świecie online. Nie mówiąc już o zakładaniu kont na różnego rodzaju serwisach. Po prostu musisz mieć maila!
Nie wyobrażam sobie usiąść do komputera i nie odebrać poczty, korzystam z różnych adresów do kontaktu z klientami załatwiając poprzez email więcej spraw niż przez telefon. Dla mnie jest to jedno z podstawowych źródeł kontaktu z klientami online.
Dzięki temu, że większość poruszających się po sieci użytkowników ma maila daje, mu niesamowitą przewagę. Mając listę mailingową użytkowników zainteresowanych tematem który poruszasz, lub Twoimi usługami zyskujesz z nimi niemalże bezpośredni kontakt.
Jest to jedna z wielu zalet listy mailingowej. Dlatego właśnie warto o niej pomyśleć.
Co zyskasz tworząc własną listę mailingową
- Bazę osób zainteresowanych tematem który poruszasz
- Niezależność Twojej listy mailingowej – nikt Ci jej nie wyłączy
- Własna społeczność do której zawsze możesz wysłać mailing (promocyjny, reklamowy, informacyjny)
- Odbiorcy którzy targetowanie są przez Ciebie
Jak stworzyć listę mailingową
Możliwości tworzenia list mailingowych jest wiele, ja przedstawię Ci tą z której sam korzystam. Kluczem dla mnie jest automatyzacja, konfigurujesz wszystko raz i zapominasz o tym doglądając tylko jak Twoja lista mailingowa rośnie 🙂
Tak jak wspomniałem możliwości tworzenia list jest wiele, podobnie jak serwisów do rozsyłania newsletterów. Pokażę Ci jak stworzyć listę mailingową na przykładzie serwisu mailchimp, który jest darmowy do 1000 subskrybentów.
Zacznij od rejestracji w serwisie mailchimp
Link do serwisu Mailchimp: https://mailchimp.com
Po wypełnieniu danych konta, przejdź do konfiguracji formularza zapisu do lisy mailingowej, w tym celu wybierz Create (screen 1)

Następnie wybierz opcję Signup form (Screen 2) Pojawi się okno w którym będziesz miał do wyboru Embedded form i popup form. Jest również landing page, które nas w tym momencie nie interesuje.

Embedded form – to formularz zapisu osadzony w treści strony, możesz go umieścić bezpośrednio w samym tekście lub innym miejscu na prawej lub lewej stronie bloga.
Popup form – chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jest to nic innego jak wyskakujący popup zachęcający do zapisu na listę mailingową.
Landing page – to docelowa strona służącą tylko i wyłącznie do zapisu.

Osobiście korzystam z dwóch rozwiązań Osadzonego formularze oraz popup. Wiem, że popupy mogą być irytujące dla użytkowników jednak z moich statystyk wynika, że skuteczność obu romzwązań jest 50%/50%. Dlatego póki co nadal z niego korzystam.
Konfiguracja formularza zapisu na listę mailingową
Zacznij od Embedded form, po wybraniu tej opcji powinieneś zobaczyć panel konfiguracji formularza zapisu. Tworzy się go intuicyjnie dodając pola które wyświetlają się po prawej stronie. (Screen 4)

Poniżej natomiast widnieje kod który po zakończeniu konfiguracji musisz skopiować i wkleić na swojego bloga w miejscu w którym formularz ma się pojawić.
Całość nie edjste skomplikowana i nie wymaga od Ciebie wiedzy programistycznej, także powinieneś sobie z tym poradzić bez problemów.
Wybierając popup form zobaczysz nieco inny konfigurator (Screen 5) który również jest intuicyjny. Po lewej stronie trzy główne ikony Style, Layout, Settings które kolejno odpowiadają za wygląd formularza.

Style – tutaj możesz wybrać wielkość, krój i rodzaj czcionki.
Layout – definiuje wygląd naszego formularza.
Settings – ustawienia techniczne pozwalające ustawić przezroczystość tła formularza, pozycję na ekranie oraz najważniejsze ilośc sekund po których ma się pojawić czytelnikowi.
Po zakończeniu konfiguracji okienka popup wystarczy dodać w formularzu adres strony na którym ma się wyświetlać (Screen 6) i kliknąć Get Started.

Wyświetli się krotki kod do pobrania na Twojego bloga, ten kod musisz dodać w sekcji pliki nagłówka swojego bloga. Informacje jak to zrobić znajdziesz poniżej.
Jak dodać kod formularza popup do nagłówka bloga
W tym celu przejdź z lewego menu Wygląd»Edytor motywu i z listy dostępnych do edycjo plików wybierz header.php (Screen 7) tam wklej skopiowany kod pamiętaj aby umieścić do gdzieś w sekcji

Od tego momentu po wejściu na bloga po ustawionym limicie czasu wyświetli się popup z formularzem zapisu do listy mailingowej.
Jak zachęcić do zapisu na Twój newsletter?
Wiesz już jak stworzyć listę mailingową, teraz czas na to aby zachęcić czytelników do wpisu na nią. Jak zapewne zdążyłeś zauważyć na innych blogach aby użytkownik dał Ci swoje dane musi coś od Ciebie dostać.
Ale co zapytasz…? cokolwiek coś co w Twoim mniemaniu mu się przyda, a przecież to Ty najlepiej znasz grupę swoich odbiorców. Może to być darmowy rozdział Twojej książki, jakiś planer który stworzyłeś, tapeta, grafika etc. Możliwości jest mnóstwo i to tak naprawdę do Ciebie zależy co to będzie.
Aby po podaniu maila użytkownik otrzymał od Ciebie prezent, musisz odpowiednio skonfigurować kampanię w Mailchimp.
Jak automatycznie przesłać prezent do użytkownika który zapisał się na newsletter
W tym celu powracamy ponownie do panelu mailchimp. I podobnie jak poprzednio z lewego menu wybierz trzecią ikonkę Campains. Tutaj Twoją uwagę powinien przykuć odrazu przycisk Create Campain który znajduje się w prawym górnym rogu. Po kliknięciu w ten przycisk zobaczysz znajome okno ale tym razem wybierz pierwszą pozycję Email.
Pojawi się okno (Screen 8) w którym wybierasz zakładkę Automated a następnie Welcome new subscribers. To jest opcja odpowiadająca za maila powitalnego i to właśnie w nim prześlemy użytkownikowi link do pobrania pliku z prezentem.

Po wybraniu tej opcji konfigurator sam przeprowadzi Cię przez kolejne pola, nazwy kampanii itp. aby na samym końcu trafić tutaj (screen 9)

Najważniejszym dla Ciebie polem jest Content i Edit Design, w tym miejscu bezpośrednio edytujesz wygląd maila i to tutaj możesz dodać przycisk z linkiem do pobrania Twojego pliku.
Kreator składa się z elementów blokowych więc powinieneś sobie poradzić bez większych problemów. Możesz również skorzystać z dostępnych szablonów, wystarczy kliknąć na pasku na samym dole Template.
Po zakończeniu powrócisz do poprzedniego ekranu, a tutaj w prawym górnym rogu znajduje się przycisk Start Sending. Jego kliknięcie powoduje, że stworzona kampania zaczyna działać. Od tej pory każdy kto zapisze się na Twoją listę mailingową otrzyma maila którego stworzyłeś.
Ty natomiast możesz zapatrzyć sobie kawę i doglądać jak Twoja lista mailingowa rośnie.