Jak dodać stronę do Google Search Console?
Zgodnie z zapowiedzią dzisiaj pokażę Ci jak dodać stronę do google search console i jak go dobrze wykorzystać na swoją korzyść. Zaczynamy.
Dodajemy Twoją stronę do google search console
Zakładam że masz już jakieś usługi google np. Google analytics w związku z czym pominiemy proces rejestracji konta. Aby dodać stronę do gogole, na wstępie przejdź pod poniższy adres i kliknij Rozpocznij.
https://search.google.com/search-console/about
Po zalogowaniu się powinieneś zobaczyć coś takiego (Screen 1)
W tym miejscu dodajesz adres strony którą chcesz dodać do google search console, z dwóch dostępnych opcji wybierz tą po prawej stronie czyli Prefiks adresu url.
Uwaga!: Ważne abyś dodał dokładnie taki adres jaki pojawia się po wejściu na Twoją stronę. Jeżeli masz przekierowanie na adres bez www, tak jak ja czyli: mattbox.pl to podajesz adres w takiej właśnie postaci:
https://mattbox.pl
Dlaczego o tym piszę? Otóż dla google search console strona www.mattbox.pl i mattbox.pl to dwie różne strony.
Weryfikacja własności strony
Po dodaniu linka do strony google poprosi Cię o weryfikację jej własności (Screen 2), aby to zrobić wystarczy pobrać plik od google i wgrać go poprzez FTP do głównego katalogu naszej domeny.
Jeżeli nie wiesz jak skonfigurować serwer FTP zajrzyj tutaj:
https://mattbox.pl/jak-skonfigurowac-klienta-ftp-wordpress-basics-1/
Jest! Już wiesz jak dodać stronę do Google. Co teraz?
Teraz pozostało tylko jedno do zrobienia, mianowicie dodanie do googole search console adresu do mapy strony. W tym celu przejdź do zakładki Mapa witryny (Screen 3) dodaj adres do mapy i kliknij prześlij.
Gratuluję! teraz możesz zamknąć przeglądarkę i włączyć dobry film 🙂 I nie jest to żart, dlatego że zaraz po uruchomieniu usługi niewiele w niej zobaczysz, google przez 1-2 dni będzie zbierał pierwsze dane aby później je wyświetlić.
Im więcej czasu minie od założenia google search console tym więcej cennych danych będziesz mógł zobaczyć. Przejdźmy zatem do tego czego możesz się dowiedzieć dzięki narzędziu od google.
Czym jest narzędzie Google Search Console
Jak sama nazwa wskazuje GSC jest ściśle powiązane z wyszukiwarka. Jego celem jest informowanie Cię o ewentualnych błędach na stronie i podczas indeksowania przez roboty sieciowe. Ponadto dostarcza kilka bardzo ciekawych statystyk o których poniżej.
Skuteczność
Zakładka skuteczność z czasem wyświetli Ci stosunek ilości wyświetleń Twojej strony na konkretne zapytania do ilości kliknięć w nie. Jest to super przydatne szczególnie że widzisz na jakie zapytania użytkownicy trafiają na Twoją stronę. Mało tego dokładnie wiesz na które podstrony lub wpisy w przypadku bloga wchodzą.
Dzięki temu możesz ukierunkować swoje działania na podniesienie popularności konkretnych zapytań i śledzić postęp w czasie.
Sprawdzenie adresu URL
Ten element pozwala nam sprawdzić czy konkretna podstrona została już zindeksowana i czy jest dodana do wyników wyszukiwarki.
Dowiesz się również jeżeli z konkretnym linkiem będzie jakiś problem np. jeżeli jego indeksacja została zablokowana poprzez plik robots lub kod html.
Stan indeksacji
Na podstawie przesłanego pliku mapy strony google serach console pokazuje ile podstron Twojej strony zostało już zindeksowanych, czy pojawiły się jakieś problemy oraz strony które z jakiś przyczyn zostały wykluczone z indeksacji.
Linki
W zakładce linki otrzymujesz dostęp do statystyk linkowania zewnetrznego i wewnętrznego. Jeżeli chodzi o linkowanie wewnętrzne google pokaże Ci które podstrony są linkowane wewnątrz Twojej strony najczęściej.
Natomiast dzięki podglądowi na linkowanie zewnętrzne dowiesz się które strony linkują do Twojej oraz do jakich podstron konkretnie.
Google powie ci co robisz źle
Google search console to nie tylko statystyka ale również narzędzia które automatycznie podpowiedzą Ci w których częściach strony masz błędy.
Doskonale wychwytuje błędy w wyświetlaniu stron na urządzeniach mobilnych, podpowiadając Ci co zmienić aby wyświetlały się poprawnie.
Wszystkie sugestie które otrzymujesz mają wpływ na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania i postępując zgodnie z nimi na pewno zwiększysz ilośc wyświetleń Twojej strony na zapytania.
Zaletą jest fakt że nie musisz nieustannie logować się do usługi, wszelkie powiadomienia o błędach dostaniesz na maila. Wygodne prawda?:)
Mam nadzieje że tym artykułem zachęcałem Cię nieco do skorzystania z google serach console, niewątpliwie obok google analytics jest to jedno z bardziej przydatnych narzędzi.
Jeżeli masz jakieś pytania lub chciałbyś poczytać więcej na ten temat daj znać w komentarzu.