Jak zrobić backup strony?
Klasyk głosi, że dzielimy się na dwa typy ludzi: tych co robią backupy i tych co zaczną je robić. Niestety jest to prawda… i dopóki nie spotkamy się z koniecznością przywrócenia danych, backup może dla nas nie istnieć, gorzej jest jeśli w takiej sytuacji nie będziemy go mieć…
Jeśli z powodzeniem stosujesz narzędzia do tworzenia backupu swojej strony lub bloga to w zasadzie w tym miejscu możesz przestać czytać ten artykuł 🙂 dla tych wszystkich którzy tego nie robią, a chcieliby zacząć pokażę jak się za to zabrać.
A Może robisz backup i o tym nie wiesz?
Wiele popularnych dostawców hostingu robi backupy kont swoich klientów, mają one oczywiście pewne ograniczenia ale warto dowiedzieć się czy posiadasz taką usługę, która w razie problemów pomoże Ci przywrócić ostatnią działającą kopię.
Najszybciej sprawdzisz to w panelu administracyjnym swojej usługi hostingowej, taki backup obejmuje bardzo często możliwość osobnego przywracania samej bazy danych jak i plików znajdujących się na serwerze.
Wspomniałem o pewnych ograniczeniach, dotyczą one po pierwsze okresów w których backup jest wykonywany, np. do tygodnia wstecz, oraz ilości ich przywracania np. do 10 razy w ciągu miesiąca.
Jak zrobić backup strony w wordpress?
Aby wykonać backup zawartości Twojego bloga lub strony będziesz potrzebować do tego odpowiedniej wtyczki (jak do wszystkiego w wordpress ;)) W wyszukiwarce jest dostępnych mnóstwo płatnych i darmowych rozwiązań, ja zaprezentuje Ci dzisiaj darmową wtyczkę BackWPup.
Rozpoczynamy oczywiście od instalacji, następnie kiedy mamy już aktywną wtyczkę przechodzimy do jej menu i klikamy
„Add new job” – powinieneś zobaczyć panel jak na screen 1.
Screen 1
Wpisz nazwę zadania może być to np. „Backup bazy1”, w sekcji Job Tasks wybierz czego dokładnie kopię będziesz robić:
- Database backup – utworzenie kopii bazy danych
- File backup – utworzenie kopii plików
- WordPress XML export – zrzut danych do pliku XML
- Installed plugins list – lista wtyczek
- Check database table – sprawdzenie tabel bazy danych
Chcąc wykonać kopię tylko bazy danych zaznaczamy „Database backup” pozostawiając wszystkie inne opcje bez zaznaczenia.
Wygląd pliku backupu
W sekcji Backup File creation ustawiamy parametry dotyczące tego jak będzie wyglądać nazwa naszego archiwum praz w jakim formacie będzie skompresowane dane wybrane domyślnie są jak najbardziej w porządku i tutaj nie musisz nic zmieniać.
Gdzie robić backup?
Najważniejsza sekcja „Job Destination” czyli miejsce w którym będziemy przechowywać nasze kopie, opcji jest dość sporo folder na naszym serwerze, wysyłka przez email, inny serwer FTP, Dropbox itp.
Zakładam że nie masz drugiego serwera tylko do backupów, więc bardzo dobrym rozwiązaniem dla Ciebie będzie darmowe konto na dropboxie do którego będziesz wysyłał kopie danych.
Jeśli jeszcze nie masz dropboxa możesz założyć sobie tutaj: DROPBOX
No dobra Maciej a dlaczego po prostu nie zrobić backupu na serwerze na którym mam blog?
Oczywiście możesz to robić ale jako drugą opcję dla własnej wygody, wyobraź sobe sytuacje w której coś dzieje się z serwerem (pożar, wybuch, powódź… cokolwiek) i bezpowrotnie tracisz stronę, trzymając backup na tym samym koncie również go stracisz dlatego tak ważny jest wybór zewnętrznego miejsca do przetrzymywania danych.
Zanim zapiszesz utworzenie zadania możesz jeszcze wybrać opcję wysyłania logów z procesu tworzenia backupu na Twój e-mail, zaznaczając „Errors only” wysyłka odbędzie się tylko w momencie gdy coś pójdzie nie tak.
Kiedy robić backup strony?
Utworzyłeś zadanie backupu, teraz musisz określić kiedy system ma je wykonywać w tym celu przejdź do zakładki „Sheldue” (screen 2)
Screen 2
Możesz wykonywać za każdym razem backup ręcznie zaznaczając opcję „manually only” jednak nie ma to większego sensu lepiej automatyzować procesy dlatego zaznacz opcję „with WordPress cron” opcja ta pozwala ustalić co jaki czas ma być wykonywany backup.
Cron – jest programem po stronie serwera który wykonuje skrypty o określonych godzinach powtarzając je po określonym czasie.
W sekcji Szhelduer możesz wybrać co jaki czas wtyczka ma robić backup:
- Monthy – co miesiąc w ustalonym dniu i godzinie
- Weekely – co tydzień w ustalonym dniu i godzinie
- Daily – codziennie o określonej godzinie
- Hourly – co określoną ilość godzin
To jaką opcję powinieneś zaznaczyć zależy od tego jak często aktualizujesz swojego bloga lub stronę, jeżeli robisz to często powinieneś robić kopię codziennie dla rzadziej aktualizowanych serwisów tygodniowy interwał wystarczy.
Opcje dodatkowe
Wtyczka BackWPup posiada jeszcze 3 dodatkowe zakładki, w których możesz dokonać bardziej szczegółowej konfiguracji.
- DB Backup– pozwala wybrać które konkretnie tabele bazy danych mają być kopiowane, jak ma nazywać się plik z bazą danych oraz jakiej kompresji ma użyć system.
- Files– dzięki któremu dokładnie wybierasz katalogi które mają znaleźć się w backupie.
- Plugins– daje możliwość określenia nazwy pliku z listą wtyczek.
Dzięki tej darmowej prostej w konfiguracji wtyczce możesz być pewny że Twoje dane są zabezpieczone, a Ty możesz spać spokojnie, jeśli napotkałeś jakieś problemy podczas konfiguracji lub chciałbyś podzielić się innymi rozwiązaniami, zapraszam do dyskusji w komentarzach.