3 min. czytania

Zastanawiałeś się kiedyś jak znajdują Cię Twoi czytelnicy? Co wpisują w wyszukiwarkę, że trafiają do Ciebie? Ta wiedza da Ci odpowiedź na wiele pytań i pozwoli lepiej ich zrozumieć.


Kreatywność Twoich czytelników

Kiedy pierwszy raz sprawdziłem na jakie frazy trafiają do mnie czytelnicy, zaskoczyła mnie ich kreatywność. Uwierz, że niektóre teksty wpisywane w wyszukiwarkę są naprawdę ciekawe i uświadomią Ci jakie frazy generują największy ruch. Czasami może być to zaskoczeniem.

Dzięki tej wiedzy jeżeli dbasz o SEO możesz ukierunkowywać niektóre tematy pod kątem zapytań użytkowników. Zwolenników jak i przeciwników tej metody jest zapewne 50 na 50, niektórzy powiedzą, że nie czują SEO i wolą skupić się bardziej na social mediach, dla innych to SEO jest kluczem. Prawda jak zwykle jest po środku, ale pomyśl co jeżeli zaangażujesz się w oba źródła pozyskania czytelników?

Proste narzędzie od google

Nie jest tajemnicą, że będziesz potrzebował narzędzia od google dlatego w pierwszej kolejności jeżeli jeszcze nie dodałeś strony do google serach konsole polecam to zrobić.

Napisałem już jak to zrobić w innym wpisie o tutaj:

Jak dodać stronę do google serach konsole

Jeżeli dopiero dodajesz stronę do google serach console polecam odczekać przynajmniej tydzień, aż dane zostaną zgromadzone. Nie będę ukrywał, że najwięcej informacji uzyskasz po kilku miesiącach. To przegląd trzech kolejnych miesięcy daje niesamowity pogląd na sytuację na Twojej stronie. A dalej jest już tylko lepiej.

Google search console

Google search console jest znacznie mniej rozbudowane aniżeli google analytics więc odnalezienie interesujących Cię statystyk nie powinno stanowić problemu.

Zaraz po zalogowaniu zobaczysz główny panel serach console, który wygląda tak jak poniżej.
Nie będę się tutaj rozpisywał o jego funkcjonalnościach, bo nie o tym jest ten wpis.

google search console

To co nas interesuje to raport skuteczności, nie pozostaje więc nic innego jak kliknąć Otwórz raport. W raporcie to czego szukamy i jest tematem wpisu to Zapytania.


Zapytania pokazują dzięki którym frazom czytelnicy trafiają na Twoją stronę i jak często w danym okresie czasu ma to miejsce. Po kliknięciu w daną frazę otrzymasz szczegółowy wykres rozłożenia klikalności w czasie. Natomiast po przejściu do zakładki strony dowiesz się na jakie strony były wejścia z danej frazy.

Zbiór tych informacji pozwoli Ci zobaczyć jakich informacji szukają Twoi czytelnicy i co sprawiło, że trafili na Twoją stronę. Dzięki tej wiedzy możesz optymalizować swoje wpisy pod kątem SEO.

Przyjmijmy, że na jakąś frazę na którą nawet się nie pozycjonujesz trafia bardzo duża liczba użytkowników, gdybyś zaczął uwzględniać ten tekst w treści swoich wpisów ilość odwiedzin poszybuje do góry.

Zestawienie zapytań oferuje nam dwa parametry, ilośc kliknięć czyli defacto wejść na stronę i ilość wyświetleń. Jeżeli ilośc wyświetleń jest duża, a ilośc kliknięć znacząco mała to możesz z tego wyciągnąć informację, że coś jest nie tak.

Ale co Maciej? Według mnie prawdopodobnie, tytuł lub być może opis twojego wpisu nie zachęca do kliknięcia. Bądź jest po prostu nie związany z zapytaniem. To prowadzi do sytuacji, w której użytkownicy klikają w konkurencyjne wyniki wyszukiwania. A twój blog na tym cierpi.

Wykorzystując tą wiedzę możesz, dokonać optymalizacji wpisów na blogu, tak aby generowały więcej wejść. Jak dokładnie pisać treści z uwzględnieniem fraz dowiesz się z innego mojego wpisu.

Jak pisać teksty pod SEO

Tak jak wspomniałem na początku, dzięki google serach console będziesz wstanie nie tylko lepiej poznać czytelników którzy do Ciebie trafiają ale również spowodować, że będzie ich więcej.

To tyle na dzisiaj. Trzymaj się.

Blogujesz? Mam dla Ciebie listę narzędzi które pokochasz.

Pobierz darmowy e-book.