Jak wypromować bloga?

Chcesz zwiększyć ruch na swoim blogu ale nie wiesz jak? Chcesz mieć więcej czytelników, followersów, użytkowników na swojej stronie? Dzisiaj będzie o tym jak wypromować bloga w skuteczny sposób.

Jak wypromować bloga?

No właśnie, kiedyś sam szukając informacji na ten temat widziałem powtarzającą się nieustannie radę aby być wszędzie gdzie tylko się da. Wtedy wydawało mi się to rozsądnym rozwiązaniem, no bo czym może mi zaszkodzić obecność w różnych social mediach, stronach, forach, blogach itp. A jednak okazuje się, że może…

Przemyślana promocja bloga

Jak do większości działań na blogu do promocji również musisz podejść z dystansem 
i rozsądkiem, przede wszystkim nie rzucaj się na wszystkie media na raz. Dlaczego?

Dlatego, że nie ogarniesz tego czasowo, skupienie się na 4 mediach na raz jest już czasochłonne, a co dopiero większej ilości. Zakładam oczywiście rzetelne budowanie wizerunku, a nie wrzucanie postów od czapy 🙂

Im więcej kanałów weźmiesz na warsztat tym treści na nie wrzucane mogą okazać się gorszej jakości, a co z tym idzie nie zobaczysz prawdziwej korzyści jaką mogą Ci dać.

Co zatem zrobić?

Zachęcam na początek wybór 2 max 4 kanałów i skupienie się tylko na nich i analizowanie efektów które przynoszą. O tym jak dokonać wyboru tych właściwych i od czego zacząć dowiesz się poniżej.

1. Jak wypromować bloga – wybór kanałów promocji

Zacznij o tematu w którym się poruszasz, to on zdefiniuje jakimi kanałami powinieneś promować bloga. Poszukaj innych blogów i stron w Twojej niszy i sprawdź jakie efekty uzyskują przy konkretnych social mediach.

Dla przykładu jeżeli prowadzisz bloga o gotowaniu to linkedin sprawdzi się u Ciebie znacznie gorzej niż pinterest czy YouTube.

Uważam, że jest to kluczem do nie marnowania czasu na medium, które nie przyniesie Ci efektu.

Testuj, testuj, testuj i jeszcze raz analizuj!

Warto abyś pamiętał, że wybór kanału promocji nawet jeżeli jest taki sam jak dla innych blogów z Twojej tematyki nie zagwarantuje Ci sukcesu.

Musisz przeanalizować efekty i wyciągnąć wnioski pozwalające stwierdzić, że to ten konkretny kanał jest dla Ciebie skuteczny. Testuj również co na danym kanale zwiększa zaangażowanie, a co działa wręcz odwrotnie.

Wpływ na skuteczność ma wiele elementów:

  • Atrakcyjność publikowanych treści dla Twojej grupy docelowej
  • Merytoryczność treści
  • Czas w którym publikujesz
  • Poruszane tematy w obrębie niszy
  • Twój styl pisania i grafik
  • I oczywiście szczęście

2. Jak wypromować bloga – kanały promocji

Poniżej znajdziesz listę miejsc i sposobów, które możesz wykorzystać do promocji bloga.
Wybrałem tylko te które znam i uważam za warte uwagi, zwłaszcza jeżeli chodzi o social media których na chwile obecną jest bardzo dużo.

Facebook

jak wypromować bloga

Fan page na facebooku to nic odkrywczego i zapewne myśląc o social mediach pomyślałeś właśnie o nim. Warto go założyć tym bardziej, że należy do tych mediów które łatwo zautomatyzować ale o tym napiszę na końcu tego wpisu.

Pamiętaj, że Facebook to nie tylko fanpage to również różnego rodzaju grupy, które doskonale nadają się do pozyskania nowych czytelników. Dzięki nim możesz dowiedzieć się więcej na temat blogowania i poznać przy tym innych blogerów. A czasami warto nawiązać takie znajomości 🙂

Możesz również założyć własną grupę po to by mieć większy kontakt ze swoimi czytelnikami, i dzięki temu zwiększać ich zaangażowanie. Kontakt z grupą daje również możliwość podpytania społeczności czego oczekują od Ciebie, często takie informacje dają bardzo dużo. Piszesz przecież dla czytelników.


Instagram

Oparty na zdjęciach i filmach instagram świetnie spisuje się w tematyce, którą idzie zobrazować. Działając w temacie szkoleń zauważyłem, że znacznie trudniej się przebić na instagramie treściom merytorycznym. Za to kiedy już uda się wzbudzić zainteresowanie konwersja jest większa niż na Facebooku.

Przynajmniej jest tak w moim przypadku, pamiętaj że wszystko zależy od wielu czynników.

Instagram świetnie się sprawdza jako medium, w którym pokażesz swoim czytelnikom nieco więcej na swój temat niż na tematy związane z blogiem. Dzięki temu świetnie nadaje się do rozwoju marki osobistej.


Youtube

Idąc dalej w media graficzne należałoby wspomnieć o YouTube. Medium które wydaje się proste do okiełznania, przecież nagrać film każdy potrafi, nic bardziej mylnego. Jeżeli nie masz koncepcji na jego wykorzystanie w swojej niszy odpuściłbym je całkowicie na początku.

Ta platforma będzie wymagać od Ciebie przełamania pewnych barier związanych z publikacją swojego głosu lub wizerunku, co nie dla każdego jest rzeczą prostą.

Osobiście o YT myślałem od samego początku ale zdecydowałem się na pojawienie się w nim dopiero po dwóch latach blogowania.

YouTube nie należy do mediów, które będą odrazu generować ruch na blogu. Platforma stanowi zupełnie odrębny ekosyetm, na którym należy zbudować zasięg, a dopiero potem myśleć o przekierowaniu go na inne medium.

Na początek odradzam 🙂 Dobrze przemyśl koncepcję aby się nie zniechęcić.


Linkedin

jak wypromować bloga

Jest platformą która daleka jest od rozrywkowych treści, a skupioną raczej na biznesowej 
i merytorycznej stronie działaności. Według mnie jest to świetne miejsce dla blogerów eksperckich na którym mogą znaleźć nowych czytelników.

Z tego co zauważyłem to z racji, że wiele firm, właścicieli jak i pracowników ma swoje konta na linkedin to jakiekolwiek polubienie czy udostępnienie jest bardzo przemyślane przez użytkowników. Co za tym idzie taki like jest o wiele bardziej cenny niż np. na instagramie.

Dzięki temu możesz mieć pewność, że osoba udostępniająca zapoznała się z treścią Twojego wpisu, a nie tylko przeczytała nagłówek lub zainteresowało ją zdjęcie.

Pinterest

Pojawienie się w tym zestawieniu pinteresta może być dla Ciebie zaskoczeniem, jednak jest to platforma bardzo niedoceniana. Co prawda w polsce jest zdominowana przez blogerów modowych ale inne tematy dość mocno raczkują na pinterescie, a to zaleta bo wszystko przed nami.

Pinterest jest wyszukiwarką i to jest klucz do zrozumienia jego funkcjonowania. Dzięki temu stanowi świetną metodę pozyskania linków do Twojego bloga. Efektem dużej ilości treści na pinteresicie jest zwiekszona ilośc ruchu w miejscach do których kieruje.

Osobiście zacząłem rozwijać swój profil na pinterescie 8 miesięcy temu i muszę powiedzieć, że efekty są bardzo zadowalające. Wierzę, że z rosnącą popularnością tego medium w Polsce efekty będą jeszcze lepsze.

Posty gościnne i komentarze

Kolejnym sposobem na promowanie swojego bloga jest komentowanie na innych blogach jak również pisanie gościnnie artykułów na inne blogi. Komentować u innych możesz już od samego początku tego nikt Ci nie zabroni. Jednak nie sądzę aby początkującemu blogerowi ktokolwiek pozwolił Ci napisać post gościnnie.

Wróćmy jednak do komentowania, każdy Twój komentarz najcześciej zawiera nick z linkiem do Twojego bloga. Dzięki temu inni użytkownicy mogą łatwo trafić do Ciebie jeżeli Twoja opinia ich zainteresuje. Jest to świetna metoda na pozyskanie nowych czytelników, którą możesz stosować już w pierwszych tygodniach blogowania.

Współpracę z innymi blogerami i wymienne artykuły, lub artykuły gościnne możesz wdrożyć kiedy sam już uzyskasz grono czytelników.

Lista mailingowa – newsletter

Nie od dzisiaj wiadomo, że lista mailingowa to bardzo ważny element o który warto zadbać od samego początku. Buduj swoją listę już na starcie, a z czasem stanie się ona doskonałym źródłem kontaktu z Twoimi czytelnikami.

Dlaczego jest aż tak istotna? Odwiedzający Cię czytelnik najcześciej już nie powróci na Twojego bloga, niestety statystyki są bezlitosne w tej kwestii.

W momencie kiedy taki użytkownik wpisze się na Twoją listę newslettera, uzyskasz możliwość promowania nowych tematów i zachęcenia go do odwiedzenia bloga w dowolnym momencie.

Analiza słów kluczowy SEO

Czy wiesz co wpisują w google Twoi czytelnicy? Sprawdzenie słów kluczowych w swojej niszy daje niesamowitą wiedzę, której wykorzystanie może znacznie podnieść poziom odwiedzin bloga.

Warto się temu przyjrzeć, bo tak jak wspomniałem słowa kluczowe to niewykorzystany potencjał dzięki któremu możesz wypromować bloga. Dobrze skonfigurowany pod kątem SEO zapewni Ci nowych czytelników przez długie lata.

Dzięki odpowiedniemu doborowi słów kluczowych możesz pozyskiwać czytelników kierując ich na odpowiednie tematy, tylko dedykowanie kampanie reklamowe mają taką możliwość ale są płatne. Słowami kluczowymi możesz zająć się sam i całkowicie za darmo.

Podcast

Na koniec kanał który mnie osobiste bardzo kusi ale chwilowo nie mam czasu się nim zająć. Sam słucham wielu podcastów o różnej tematyce i uważam, że to świetny sposób na promocje swojego bloga.

Oczywiście tutaj również pojawia się kwestia pewnego przełamania strachu ale czego się nie robi dla swoich czytelników 🙂

Należałoby również wspomnieć o kwestii sprzętowej, w Evernote przy pozycji podcast miałem zapisane wygłuszenie pomieszczenia i zakup mikrofonu – zapomnij o tym.

Przynajmniej na początku, nie jest Ci to wogole potrzebne. Do nagrywania wystarczą zwykłe słuchawki do telefonu, wiem bo sprawdziłem. Jasne że dźwięk nie będzie idealny ale ich wygłuszenie szumów jest wystarczające na początek.

Pomyśl nakupisz sprzętu, a okaże się że to nie Twoja bajka i nie czujesz się dobrze w tym formacie. Przy testach zawsze ograniczaj koszty.

3. Jak wypromować bloga – automatyzacja

Wspomniałem powyżej, że niektóre z kanałów da się zautomatyzować, co to oznacza?

Już sam facebook pozwala na planowanie postów, jednak logowanie się do każdej 
z platform i tworzenie w niej treści jest uciążliwe. Z pomocą przychodzą takie serwisy jak buffer, later czy publer, które pozwalają dodawać treści do wielu serwisów jednocześnie.

Dzięki tym rozwiązaniom możesz zaplanować posty na cały miesiąc do przodu, a każdy z nich będzie dodawał się automatycznie do odpowiedniego serwisu. Automatyzacja pozwoli Ci zaoszczędzisz mnóstwo czasu, a promowanie bloga będzie odbywać się automatycznie.

Blogujesz? Mam dla Ciebie listę narzędzi które pokochasz.

Pobierz darmowy e-book.