Jak prowadzić bloga?

Prowadzenie bloga wydaje się banalnie proste do momentu, w którym nie zaczniesz pisać własnego. Okazuje się, że do „ogarnięcia” jest mnóstwo rzeczy o których byś nawet nie pomyślał. Dlatego warto mieć plan działania, a w tym wpisie znajdziesz wskazówki jak go stworzyć.
Jak prowadzić bloga – wstęp
Z racji, że ten wpis będzie o tym jak prowadzić bloga, a nie zakładać przyjmuję że wszystkie etapy dotyczące postawienia własnego bloga masz już za sobą.
Skupię się tutaj głównie na elementach, które niewątpliwie wspierają prowadzenie bloga. Pokażę Ci czym się kierować, jakich narzędzi użyć oraz jak zabezpieczyć się przed kryzysami 🙂
W tym wpisie znajdziesz:
- Jak prowadzić bloga by zawsze mieć o czym pisać i utrzymać regularność
- Jakie platformy social media warto wybrać?
- Jak zmniejszyć koszty utrzymania bloga?
1. Jak prowadzić bloga by zawsze mieć o czym pisać i utrzymać regularność
Zaczynając pisanie bloga mamy w głowie mnóstwo tematów o których chcielibyśmy powiedzieć innym. Istna studnia bez dna z której będziemy czerpać wiadrami. Po pół roku jednak może okazać się, że ze studni zrobiła się studzienka lub co gorsza kałuża. Żródło wyschło, dlaczego?
Pisanie jest czasochłonne i jeżeli nie poświęcisz równolegle czasu na rozwój i obserwacje zmieniających się trendów w Twojej niszy to prędzej czy później będziesz miał problem.
Wynika to z prostego faktu, na początku korzystamy z ułożonych w głowie wątków o których chcemy pisać, później trzeba pobudzić czymś wyobraźnię 🙂
Od taka moja osobista teoria wynikająca z obserwacji nie tylko własnych.
Prowadząc bloga zadbaj o nadmiar tekstów
Przygotowanie tekstów z wyprzedzeniem to ogromny komfort, który pozwoli Ci pisać bez spiny. Nie mając
w głowie terminu na który musisz napisać artykuł możesz pozwolić sobie na jego dopieszczenie. Czasami po prostu nie ma weny i nic z tym nie zrobisz.
Natomiast dłuższe teksty nie powstają w godzinę i wymagają poświecenia więcej czasu nie tylko na samo pisanie ale i na research.
Jeżeli nie masz przygotowanych przynajmniej kilku tekstów w zanadrzu to spiesząc się napiszesz jakiegoś babola. Bądź co gorsza nie napiszesz zupełnie nic, a na tym ucierpi Twoja regularność.
Pisz regularnie i odkryj korzyści które z tego płyną
Wspomniałem wyżej o regularności pisania i dbaniu o nią, osobiście uważam że jest istotna ale z nieco innego punktu widzenia niż myślisz.
Prowadząc bloga mamy nieodparte wrażenie, że czytelnicy widzą nasz brak aktywności. Oczywiście jeśli przestaniesz publikować w ogóle to z czasem zauważą ale opóźnienie 2-3 dniowe, a zaryzykuję stwierdzenie 2-3 tygodniowe może przemknąć bez echa.
Dla kogo więc pisać regularnie? Dla siebie! i nie tylko.
Po pierwsze pozwalając sobie na opóźnienia będziesz to robił coraz częściej i częściej, a jeżeli nie jesteś pełnoetatowym blogerem to z czasem możesz porzucić nawyk pisania zupełnie.
Odwlekanie postów to prosta droga do zaprzestania blogowania, dlatego warto wyrobić sobie nawyki już na samym początku bo kryzysy przychodzą później.
Po drugie regularność jest ważna dla google i dzięki niej Twój blog szybko będzie zmieniał pozycję w wynikach wyszukiwania na wyższe. Co z tym idzie przyciągał więcej czytelników. Wyszukiwarka nie promuje blogów na których nic się nie dzieje, uznaje że nie warto na nie wchodzić.
Oczywiście zaprzestanie pisania nie wiąże się z natychmiastowym spadkiem pozycji, jednak z czasem możesz na to liczyć.
2. Jak prowadzić bloga – social media
Na obecną chwilę mamy tak dużą ilość social mediów, że chcąc być obecnym wszędzie nie dalibyśmy rady. Facebook, Youtube, Linkedin, Instagram, Tweeter, Tiktok, Clubhouse, Snapchat to tylko wierzchołek góry lodowej. Jak zatem wybrać i czy warto być wszędzie? Na to pytanie postaram Ci się odpowiedzieć poniżej.
Podstawą przy wyborze odpowiednich social mediów jest zrozumienie swojej grupy docelowej, posłuży Ci do tego kilka prostych pytań:
- Gdzie mogą znajdować się moi czytelnicy?
- Gdzie publikują firmy z branży lub tematu na który piszę
- Czy mój temat można pokazać w formie obrazkowej?
- Jak mój temat można pokazać w formie filmu?
- Czy mój temat nadaje się do audio?
Odpowiedzi na te pytanie pozwolą Ci zawęzić poszukiwania „Twoich” kanałów social media, dalsza selekcja to testy które musisz przeprowadzić.
Wybierz kilka kanałów które uznasz za najlepsze i zacznij w nich publikować. Nie musisz odrazu rzucać się na wszystkie, wystarczą 2 max 3 na początek, jeśli się nie sprawdzą wybierzesz inne.
Social media co dalej?
Dalej jest analiza, kanałów które wybrałeś i tego jak szybko przełożą się na zwiększenie liczby czytelników na blogu. Pamiętaj, że nie piszę tutaj o analizie 2 tygodni, według mnie aby wyciągnąć rozsądne wnioski powinieneś dać sobie od 3 do 6 miesięcy.
Po tym czasie dowiesz się, w którym kierunku warto ulokować swoje siły i tam publikować jeszcze intensywniej. Jak poradzić sobie z dużą ilością pracy w social mediach napiszę poniżej.
Jak poradzić sobie z ogarnięciem dużej ilości social mediów?
Podobnie jak z wpisami na blogu w social mediach złotem jest planowanie do przodu, a jeszcze cenniejszym rozwiązaniem jest organizacja Twoich kanałów social media w jednym miejscu.
Tutaj z pomocą przychodzą liczne narzędzia które po połączeniu z Twoimi kanałami pozwolą Ci publikować posty na socjalach w jednym miejscu. Takimi narzędziami są między innymi buffer, hootsuite, meetedgar, socialflow czy polski postfity.
Dzięki tym narzędziom zaplanujesz posty w różnych kanałach, na karcie kalendarza tak jakbyś dodawał spotkania do osobistego notatnika. Wszystkie dodane przez Ciebie posty zostaną opublikowane w określonych przez Ciebie dniach i godzinach. A co najistotniejsze Ty nie będziesz musiał o nich więcej myśleć.
3. Jak zmniejszyć koszty utrzymania bloga?
Na koszty bloga składa się wiele elementów od domeny, serwera, szablonu po różnego rodzaju płatne narzędzia usprawniające blogowanie. W ciągu roku koszty nawet małego bloga mogą przyjąć znaczącą kwotę, która będzie Ci robić różnicę. Jak zatem zmniejszyć te koszty?
Zacznij zarabiać. Już teraz!
Wiem, że zarabianie w momencie kiedy startujesz może wydać Ci się jakąś abstrakcją, uwierz jednak, że idzie to zrobić już na samym początku.
Nie będę Cię tutaj czarował ogromnymi kwotami ale każda którą zarobisz zmniejszy koszty utrzymania bloga.
Od czego zacząć?
Najprostszą formą od której możesz zacząć jest afiliacja. Nie wymaga od Ciebie poświęcania niezliczonej ilości czasu, za to efekty mogą Cię zaskoczyć.
Kluczem jest odpowiedni dobór afiliacji do tematyki w której się obracasz. Co najważniejsze: staraj się nie zrobić ze swojego bloga choinki. Wystarczy jeden lub dwa linki afiliacyjne aby z czasem przyniosły zysk.
Programów afiliacyjnych znajdziesz mnóstwo, a jeszcze więcej stron produktowych na których twórcy chcą podzielić się z Tobą zyskiem.
Co jeszcze możesz zrobić?
Od początku warto rozwijać swój własny produkt. Tak wiem, nie zawsze jego stworzenie jest takie oczywiste. Możesz nie mieć na niego pomysłu ale uwierz mi, że dla każdej branży i tematu idzie stworzyć produkt lub usługę.
Tworzenie produktu w odróżnieniu od afiliacji wymaga czasu i to nie mało. Pamiętaj jednak, że jest to projekt długoterminowy, który dobrze zrobiony przyniesie Ci o wiele większy zysk na przestrzeni lat.
Dlatego powinieneś mieć go „z tyłu głowy” od samego początku i powoli wprowadzać go w życie.