Jak stworzyć logo aby się go później nie wstydzić?
Zapewne nie raz zastanawiałeś się jak stworzyć logo takie jak Coca-Cola czy Nike, odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – przez przypadek i bynajmniej nie jest to żart.
Logo Coca-Cola zostało stworzone przez Franka M. Robinsona który z projektowaniem graficznym miał niewiele wspólnego był księgowym i partnerem twórcy receptury słynnego napoju. Pierwotna wersja znaku powstała z połączenia dwóch słów będących składnikami napoju, które zostały po prostu zapisane przy wykorzystaniu popularnego w tamtych czasach kroju pisma. Dzisiaj logo ma już nieco nowocześniejszą formę która zmieniła się nieco na przestrzeni lat, jednak nadal nawiązuje do swojego pierwowzoru.
Historia logo Nike również ma swoją osobliwość, tzw „swoosh” stworzony został przez Carolyn Davidson w 1971 roku, sytuacja jest o tyle ciekawa że na stworzenie znaku miała bardzo mało czasu. Projekt inspirowany był skrzydłem greckiej bogini Nike i totalnie nie przypadł do gustu właścicielowi firmy ale nie było już czasu na zmiany tak więc pozostał w niezmiennej formie i okazał się doskonałym w swej prostocie logiem znanym dzisiaj na całym świecie.
Przytaczam powyższe przykłady po to aby uzmysłowić Ci, że podchodząc do projektowania loga nie możesz myśleć o stworzeniu czegoś porównywalnego do tak wielkich marek, a to dlatego że to nie logo stworzyło z nich takie potęgi, a ciężka praca i konsekwencja. Rozpoznawalność brandu przyszła pózniej i wcale nie była zasługą twórców logo.
Zakładam że jeśli czytasz ten wpis to dopiero rozkręcasz swój pomysł i nie w głowie Ci wydawać tysiące złotych na zaprojektowanie identyfikacji wizualnej, logo i całego pakietu materiałów graficznych dlatego pokażę Ci jak sam jesteś wstanie sam zaprojektować, a na pewno stworzyć zarys projektu logo dla własnego biznesu.
Zacznij od mapy myśli
Logo to symbol, symbol Twojej marki i musi chociażby w minimalny sposób nawiązywać do tego czym się zajmuje Twoja firma a czasy w których firmę budowlaną nazywało się MAX-BUD już dawno minęły, dlatego musisz znaleźć charakterystyczne cechy swojego biznesu.
Doskonale sprawdzającym się do tego narzędziem jest mapa myśli której sporządzenie nie zajmie Ci więcej niż 5 minut a może i mniej. Weź kartkę A4 na jej środku napisz nazwę swojej firmy lub działalności jaką prowadzisz i zacznij wypisywać w strukturze drzewka skojarzenia jakie tylko przychodzą Ci na myśl. Ważne! aby robić to szybko bez zbędnego zastanowienia wtedy instynktownie wypiszesz najlepsze skojarzenia. Następnie pozostaje wybrać z pośród nich te które skupiają w sobie najwięcej elementów mówiących o naszej działalności będą one stanowić podstawę do projektu logo.
Poniżej przykład jak wygląda taka mapa.
Określ styl adekwatny do branży
Na tym etapie musisz sobie odpowiedzieć na pytanie w jakim stylu będzie Twoje logo – nowoczesnym, retro, abstrakcyjnym, czy będzie zbudowane tylko z liter czy będzie posiadało sygnet a może będzie w formie obrazka lub herbu. Dopełnieniem całości jest wybór odpowiedniej dla stylu czcionki jeśli nie znasz żadnych w bardzo prosty sposób znajdziesz je za pomocą google kilka przykładów poniżej:
Czcionki nowoczesne:
https://www.1001fonts.com/modern-fonts.html
Czcionki pisane ręcznie:
https://www.1001fonts.com/handwritten-fonts.html
Czcionki retro:
https://www.1001fonts.com/retro-fonts.html
Za pomocą google możemy znaleźć również czcionki branżowe np:
Czcionki restauracyjno/kawiarniane:
https://www.1001fonts.com/restaurant-fonts.html?page=2&items=10
Co dalej? Rysuj!
Najprościej i najszybciej przelać wizję na kartkę papieru, więc weź do ręki długopis, ołówek czy cokolwiek innego co pozwoli Ci przenieść Twoje logo z głowy na papier. Nie martw się jeśli nie potrafisz rysować i żaden z Ciebie kaligraf proste szkice pomogą Ci zobrazować cel do którego będziesz dążył. Logo w pierwszej wersji powinno powstać w wersji monochromatycznej czyli krótko mówiąc najlepiej czarne na białym tle. Mając szkic nawet jeśli nie jesteś biegły w programach graficznych możesz zlecić przeniesienie Twojej wizji na wersje cyfrową, za taką usługę zapłacisz stosunkowo niewiele.
Kolorystyka
Ostatnim etapem projektowania logo jest wybór kolorystyki i choć wydaje się że panuje tutaj pełna dowolność to warto pamiętać że w tym przypadku mniej znaczy lepiej. Sugeruję stosować maksymalnie trzy kolory chyba że branża w której się obracamy pozwala nam zastosować więcej barw lub jest to wręcz wskazane. Zanim zaczniemy wybierać „nasze” kolory warto zapoznać się z ich znaczeniem co niejednokrotnie może ułatwić nam wybór.
Słowem podsumowania projektowanie logo jest dość złożonym procesem jeśli tworzymy znak dla firmy z wieloletnią tradycją i korzeniami, jednakże kiedy robimy to dla siebie idzie znacznie ułatwić ten proces i stworzyć znak który będzie przekazywał nasza myśl w stu procentach, bo kto jeśli nie my zrobi to lepiej.
Na zakończenie jeszcze jedna dość istotna rzecz, często słyszę zamiennie i błędnie stosowanie terminów logo i logotyp – nie to zdecydowanie nie jest to samo, jak więc je rozróżnić? Poniżej w bardzo prosty myślę że jasny sposób przedstawione różnice między tymi terminami.