Jak edytować stronę w wordpress

WordPress posiada wbudowany panel administracyjny dzięki któremu możesz edytować zawartość strony, od czego zacząć i jak się za to zabrać dowiesz się w dalszej części tego wpisu.

Jak edytowaś stronę w wordpress?

Po pierwsze musisz dostać się do panelu, aby to zrobić wystarczy wpisać w przeglądarce za nazwą domeny /wp-admin/ powinno to wyglądać następujący sposób:


https://www.twojadomena.pl/wp-admin

Poniżej film na którym pokazuję jak możesz edytować stronę na przykładzie dodawania nowej podstrony.

Po przejściu na skonstruowany w ten sposób adres naszym oczom ukaże się okno logowania, login i hasło znasz ponieważ są to te same dane które podałeś instalując wordpress na serwerze.

Znajdując się w panelu Twoją uwagę powinno przykuć menu po lewej znajdziesz na nim pozycję taką jak Strony klikając w nią zostaniesz przeniesiony do sekcji odpowiadającej za edycję podstron, a Twoim oczom powinna się ukazać lista podstron które masz na stronie.

Aby edytować konkretną podstronę wystarczy w nią kliknąć, zobaczysz wtedy edytor który wygląda następująco.

Od wersji 5.0 WordPressa za edycję odpowiada edytor Guttenberg, opiera się on na edycji blokowej strony i posiada szereg możliwości ale dzisiaj skupimy się tylko na warstwie tekstowej, szerzej omówię Guttenberga w innym wpisie.

Aby edytować dowolny akapit tekstu wystarczy na niego po prostu kliknąć, domyślny tryb w którym edytujesz stronę jest trybem wizualnym, jeżeli znasz HTML możesz w bardzo łatwy sposób przełączyć się do edytora HTML. Wystarczy że klikniesz na dany blok następnie ikonę trzech kropek (screen 1 pkt.1) które znajdują się w rzędzie ikon na samym końcu i z menu wybierzesz „Edytuj w HTML” (screen 1 pkt.2)


screen 1

Powróćmy jednak do edycji wizualnej dla tych którzy nie znają HTML, tak jak w poprzednich wersjach większość operacji na tekście wykonamy przy pomocy ikon jak w edytorze tekstu Word.
 Dodatkowo po kliknięciu w blok mamy dostępne po prawej stronie menu z którego swobodnie możemy zmienić wielkość czcionki, kolor czcionki czy kolor tła (screen 2 pkt.3)

screen 2

Po prawej stronie znajdziemy również opcję całej podstrony wystarczy kliknąć w zakładkę dokument, (screen 3 pkt.4) a naszym oczom ukażą się opcje publikacji, edycji wyglądu adresu do naszej podstrony jak również opcja dodania zdjęcia wyróżniającego naszą podstronę.

screen 3

W wielu szablonach obrazek wyróżniający jest automatycznie ustawiony jako zdjęcie nagłówka podstrony tak zwany header lub top, co za tym idzie pojawi się on nad tekstem naszej podstrony.


Powróćmy do naszych bloków, każdy z bloków możesz sobie wyobrazić jako osobne pudełko które zawiera to co w nim umieścisz, każdy z nich możesz edytować zupełnie niezależnie. Menu które pokazałem powyżej patrz (screen 1 pkt.2) pozwala na kilka przydatnych opcji jak duplikacja bloku, dzięki której nie musimy tworzyć od nowa bliźniaczego bloku, jak również mamy możliwość wstawienia pustego bloku poniżej lub powyżej już istniejącego.

Każdy z bloków daje nam pełną dowolność tego co w nim umieścimy, chcąc dodać np galerię wystarczy po wybraniu bloku nacisnąć ikonę + znajdującą się w lewym górnym rogu (screen 4 pkt.5) i z dostępnych elementów bloku wybrać w tym przypadku galerię.

screen 4

Najczęściej wyświetlają nam się te najczęściej używane jednak jest ich znacznie więcej kiedy zwiniemy menu „Najczęściej używane” (screen 5 pkt.6)

screen 5

Kończąc edycję strony możemy opublikować ją odrazu lub z menu prawego (screen 3 pkt.4) wybrać publikację o określonej dacie i godzinie, jest to przydatna funkcja w przypadku prowadzenia bloga kiedy mamy napisanych kilka artykułów i nie chcemy ich publikować odrazu a sukcesywnie.

Więcej informacji na temat poszczególnych bloków i ich zawartości znajdziesz w kolejnych wpisach szczegółowo omawiających poszczególne elementy a które podlinkuję poniżej w późniejszym czasie.

Blogujesz? Mam dla Ciebie listę narzędzi które pokochasz.

Pobierz darmowy e-book.